Αρχική / ΡαδιοΔιάφορα / RC (Radio Controlled Model) / Τι είναι το F.P.V? και τι κοινό έχει με τους Ραδιοερασιτέχνες!

Τι είναι το F.P.V? και τι κοινό έχει με τους Ραδιοερασιτέχνες!

TopSV1PDT

Αγαπητοί φίλοι γεια σας.

Τίποτα από αυτά που θα σας περιγράψω παρακάτω δεν θα ήταν εφικτό εάν δεν είχε ανακαλυφτεί η ραδιοσυχνότητα, μέσω της οποίας γίνεται και ο ασύρματος χειρισμός του μοντέλου. Το τηλεκατευθυνόμενο όπως είναι γνωστό στα Ελληνικά, και RC (Radio-controlled model) όπως είναι στα Αγγλικά έχει πολλά κοινά με τον ραδιοερασιτεχνισμό. Μερικά από αυτά είναι η αυτοδιδασκαλία, η αλληλεπικοινωνία και η τεχνολογική έρευνα, που είναι και οι βασικές – θεμελιώδεις ιδέες του ραδιοερασιτεχνισμού.

Πιο συγκεκριμένα.

Ο αερομοντελισμός είναι ένα χόμπι που έχει λάβει πολύ αγάπη από τους χειριστές σε όλο τον κόσμο αφού προσφέρει ατελείωτες ώρες δημιουργικότητας, γνώσης, παιχνιδιού, πολλές ιδιοκατασκευές και ξυπνάει τη φαντασία ακόμα και ανθρώπων ηλικίας 60 και ,άνω…

Τα τελευταία 5 χρόνια ακούμε πιο συχνά για τηλεκατευθυνόμενα αεροσκάφη με ασύρματες κάμερες ή αλλιώς drones, αλλά μήπως είναι υπερβολή να τα ονομάζουμε drones???

Βάση νόμου drone θεωρείται το μηχάνημα που χρησιμοποιείται για στρατιωτικούς ή ερευνητικούς σκοπούς (ΦΕΚ 9/13-1-2010). Η πραγματική ονομασία λοιπόν των απλών ερασιτεχνικών τ/κ μηχανημάτων με ασύρματη κάμερα είναι F.P.V. (First Person View).

Όσον αφορά στον τομέα της παρακολούθησης, είναι ευνόητο ότι με μικρο κάμερες… και χρόνο πτήσης 10-15 λεπτά κατά μέσο όρο, δεν υπάρχει διαφορά από την παρακολούθηση που θα μπορούσε να γίνει με κάμερες κινητών από τον 5ο όροφο μιας πολυκατοικίας… Παρόλα αυτά υπάρχουν και πιο εξειδικευμένα μοντέλα βιντεοσκόπησης σαν αυτά που χρησιμοποιούν φωτογράφοι και τηλεοπτικά συνεργεία τα οποία μάλιστα μπορεί να ξεπεράσουν κατά πολύ τα 2000 ευρώ κόστος αγοράς.
fpv 01

 

Ας δούμε όμως πώς είναι δομημένο ένα απλό F.P.V.


fpv 021. Η τηλεκατεύθυνση TX είναι ο πομπός του μοντέλου, το οποίο φυσικά είναι εφοδιασμένο με έναν αντίστοιχο δέκτη RX. Επικρατεί στην παγκόσμια αγορά η χρήση των 2.4Ghz διάφορων εταιρειών με ισχύ 100mw και omni directional κεραίες. Με αυτή ο χειριστής δίνει τις εντολές στο μοντέλο.

 

 

fpv 032. Για τη μετάδοση της εικόνας (TX στο μοντέλο RX στη βάση) η πιο συνηθισμένη συχνότητα είναι η 5.xGhz. Προτιμάται αυτή η συχνότητα γιατί δεν δημιουργεί ιδιαίτερο πρόβλημα παρεμβολών και μείωσης απόδοσης στα 2.4Ghz της τ/κ και το αντίθετο.

Χρήσιμοι είναι φερίτες και φίλτρα π.χ. low pass.

 

 

Ο πομπός της εικόνας συνήθως έχει ισχύ 200mw και χρησιμοποιούνται κεραίες rubber duck ή cloverleaf (1.2dbi) Ο δέκτης βρίσκεται στην επίγεια βάση του χειριστή με rubber duck ή skewplanar ή δεικτική panel κεραία συνδεδεμένος με οθόνη ή ειδικά γυαλιά.

 

fpv 04
Rubber Duck
fpv 05
cloverleaf (1.2dbi)
fpv 06
Skewplanar
fpv 07
Panel

 

Είναι ξεκάθαρο και σε αυτή την περίπτωση λοιπόν ότι η κεραία του δέκτη RX ασχέτως με την επιλεγμένη συχνότητα… παίζει τον σπουδαιότερο ρόλο και όχι τόσο τα mw του πομπού. Στους ραδιοερασιτέχνες είναι γνωστό ως QRP.

fpv 08
Οθόνη
fpv 10
Ειδικά Γυαλιά

 

fpv 11

 

Συνήθως υπάρχει τηλεμετρία συνδεδεμένη στον πομπό της εικόνας ,με δορυφόρο για τον προσανατολισμό του χειριστή αλλά και άλλες χρήσιμες πληροφορίες όπως ταχύτητα ύψος, απόσταση, voltage κ.α.

 

Τι απαιτείται από τον χειριστή:

fpv14

Η εφαρμογή δορυφόρων GPS στα σύγχρονα F.P.V. δεν απαιτεί από τον χειριστή ιδιαίτερη δεξιοτεχνία όπως π.χ. απαιτεί ένα F.P.V. σε manual χειρισμό (χωρίς συστήματα σταθεροποίησης ή κεντρικές μονάδες πτήσης). Σε ένα σωστά ρυθμισμένο μηχάνημα κατ εντολή ή ακόμα και αν χαθεί η επικοινωνία TX-RX το σκάφος θα επιστρέψει και θα προσγειωθεί αυτόματα στο σημείο απογείωσης του. Ακόμα μπoρεί να εκτελέσει και μία προκαθορισμένη διαδρομή με ακρίβεια σε όλες τις παραμέτρους μέσω Η/Υ laptop ή tablet.


Υπάρχουν αξιόλογες δυνατότητες απόστασης , αυτονομίας, ισχύος ανάλογα με το τι θέλει να πετύχει ο κάθε χειριστής. Οι διάφορες συχνότητες με τις ιδιότητές τους, αποτελούν το σημαντικότερο εφόδιο σε ένα σωστά δομημένο μηχάνημα. Ο χειριστής οφείλει να γνωρίζει λεπτομερώς το μηχάνημά του ώστε να είναι σε θέση να το εξετάζει προσεκτικά πριν από κάθε πτήση. Ακόμα και το λάθος νούμερο AWG ενός καλωδίου μπορεί να επιφέρει πτώση και να κινδυνέψουν άνθρωποι, ζώα , περιουσιακά στοιχεία ακόμα και το φυσικό περιβάλλον μιας και οι lipo μπαταρίες που χρησιμοποιούνται είναι εύφλεκτες. Είναι απαραίτητο επίσης οι χειριστές να έχουν γνώση των ασύρματων συχνοτήτων και των ιδιοτήτων τους, ώστε να αντιλαμβάνονται τις τυχόν αλλαγές απόδοσης τους από διάφορους παράγοντες, αλλά και για την τήρηση των κανόνων ασφαλείας.

Η επιπολαιότητα είναι κάτι που θα κοστίσει ακριβά με διάφορους τρόπους σε χειριστές τέτοιων μηχανημάτων, γιατί ΔΕΝ πρόκειται για παιχνίδια αλλά… για στοίχημα με τον εαυτό μας…

fpv 18 fpv 19 fpv 20 fpv 21 fpv 22

Οι φωτογραφίες είναι από κοινή κάμερα εταιρείας R/C, σε πτήση που πραγματοποιήθηκε στο παλιό αεροδρόμιο Ελληνικού, με τετρακόπτερο σε manual mode (χωρίς σταθεροποιητή και δορυφόρο) ακροβατική πτήση 3D.

Καλές πτήσεις με υπευθυνότητα!!!

73 de SV1PDT

Translate »