Αρχική / Αρθρογράφοι / SY1BJY Λάμπρος / Εκπομπή και λήψη DAB (Digital Audio Broadcasting) ραδιοφωνικού σήματος

Εκπομπή και λήψη DAB (Digital Audio Broadcasting) ραδιοφωνικού σήματος

Ξεκίνησαν και στην Ελλάδα οι πειραματικές εκπομπές ψηφιακής ραδιοφωνίας DAB!

Στις 5-1-2018 άρχισε πειραματικές εκπομπές ψηφιακού ραδιοφωνικού σήματος η Εθνική Ραδιοφωνία της ΕΡΤ με το σύνολο και των  7 πανελλαδικών ραδιοφωνικών της προγραμμάτων στον πολυπλέκτη 12C, από το κέντρο εκπομπής Υμηττού,  με ισχύ 300W, για το λεκανοπέδιο Αττικής.

Ωστόσο, πάντα πιο πρωτοπόρος Θεσσαλονίκη, καθότι τέλη Απριλίου ξεκίνησαν να μεταδίδουν από το κέντρο εκπομπής Χορτιάτη 6 συνολικά ιδιωτικά ραδιόφωνα! Ως κάτοικος της Αθήνας όμως, θα περιοριστώ να σας εκφράσω τις εντυπώσεις μου από την ευρύτερη περιοχή του λεκανοπεδίου Αττικής.

Παρότι λοιπόν λάτρης της αναλογικής μετάδοσης, η περιέργεια δεν με άφησε να περιμένω. Έτσι μπήκα στον πειρασμό να ψαχτώ για ψηφιακό ραδιοφωνικό δέκτη. Η εποχή όμως φαίνεται να είναι πολύ πρώιμη: Σε φυσικά καταστήματα της αγοράς υπάρχουν ακόμα μόνο αναλογικά ραδιόφωνα… Κατά συνέπεια, προέβην σε αγορά μέσω διαδικτύου! Και μάλιστα τι περίεργος θα ήμουν αν δεν προτιμούσα να αποκτήσω ένα ραδιόφωνο αυτοκινήτου, ώστε να διαπιστώνω την κάλυψη του ψηφιακού σήματος καθ οδόν! Ένα ραδιόφωνο όμως που να έχει ακόμα ΑΜ για να μη στερούμαι και τα αγαπημένα μου Μεσαία…

Επανέρχομαι όμως στο θέμα μας που είναι η λήψη DAB. Αρχικά προέχει η εγκατάσταση κεραίας. Η ιδιαιτερότητα που υπάρχει είναι ότι οι κατασκευαστές προτείνουν μια επιπρόσθετη κεραία με ενισχυτή, που επικολλάται στο παρμπρίζ, οπότε και την απέρριψα για λόγους αισθητικής, αλλά και απόδοσης. Προτίμησα να παραγγείλω από το διαδίκτυο ένα αντάπτορα με ενισχυτή και split καλώδιο, ώστε να αξιοποιήσω την υπάρχουσα κεραία του αυτοκινήτου που είναι και πτυσσόμενη.

Προκειμένου στη συνέχεια να κάνω τις πρώτες μου διαπιστώσεις, σκάρωσα και τις πρώτες διαδρομές. Πήρα μαζί και ένα φιλαράκι, «ανεβάσαμε στο αμάξι την κεραία», που λέει και το τραγούδι και φύγαμε! Πρώτη διαδρομή, ύποπτη για ανεπαρκή κάλυψη, το πυκνοδομημένο κέντρο της Αθήνας. Διάλεξα την Ιωάννου Δροσοπούλου, όπου νιώθεις ότι είσαι σε ένα πηγάδι από πολυκατοικίες! Και όντως κάποια απειροελάχιστα σπασιματάκια έλαβαν χώρα κάπου στο ύψος της Κολιάτσου! Αναμενόμενο; Συνεχίζω τη διαδρομή, τερματίζοντας τη Δροσοπούλου που δεν διέψευσε τις επιφυλάξεις μου και στρίβω δεξιά για Γαλατσίου. Δεν άργησαν πολύ τα επόμενα σπασίματα. Κάπου κοντά στη διασταύρωση με τη Βείκου. Άρα πρώτο συμπέρασμα είναι ότι με το που πέφτουμε στη σκιά ενός εμποδίου, η κάλυψη και η λήψη πάνε περίπατο. Όπως ακριβώς συνέβη και με το σήμα της ψηφιακής τηλεόρασης.

Η επόμενη διαδρομή που επέλεξα είχε σαν κριτήριο την απόσταση. Μπήκα λοιπόν στην κάθοδο της Λεωφόρου Κηφισού με ρεύμα προς Πειραιά. Όλα εξαιρετικά, καθώς μεγάλωνε η απόσταση από τον Υμηττό, σήμα 5 στα 5, μέχρι που έφτασα στην πλατεία του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά: Τα πρώτα ανεπαίσθητα σπασίματα έδωσαν το παρών! Δεν έφταιγε όμως η απομάκρυνση από τον Υμηττό, γιατί αμέσως συνειδητοποίησα ότι μόλις είχα πέσει στη σκιά του λόφου της Καστέλλας!

Τρίτη και τελευταία διαδρομή επέλεξα αυτήν που θα περιλάμβανε κι ένα άλλο είδος αναπόφευκτων εμποδίων που πρέπει να καλύψει η ραδιοφωνία DAB. Και δεν είναι άλλο από τις σήραγγες. Και μη φανταστείτε ότι θα σας φτάσω στην Αττική Οδό ή στην Κακιά Σκάλα. Όχι. Πέρασα απλώς την ανισόπεδη του Κηφισού που βυθίζεται μπροστά από τα ΚΤΕΛ και την αντίστοιχη της Χαμοστέρνας:  Χαμοστέρνα-Κηφισός 1-0!!! Τουτέστιν, στις μεγάλες σήραγγες θα χρειαστούν απαραιτήτως επιπρόσθετοι πομποί.

Όπως καταλαβαίνετε, οι πρώτες μου εντυπώσεις από τη λήψη DAB ραδιοφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης, δεν ήταν και τόσο ενθουσιώδεις. Κινήθηκαν όμως στα αναμενόμενα πλαίσια, αφού διαπίστωσα περίτρανα και πάλι το δραματικό ρόλο που παίζουν στη διάδοση των ραδιοκυμάτων τα εμπόδια. Ας ελπίσουμε ότι οι ιθύνοντες που θα σχεδιάσουν το νέο ραδιοφωνικό δίκτυο, θα προνοήσουν να καλύψουν ακόμα και τις αποκαλούμενες ως δύσκολες περιοχές των Νοτίων Προαστίων και των παραλίων της Αττικής, που δεν άκουσαν ποτέ καθαρό ραδιόφωνο ακόμα και στα FM. Η σύγκριση όμως της λήψης μεταξύ αναλογικού και ψηφιακού συστήματος, δηλαδή η αντιπαράθεση DAB vs FM, θα μπορούσε να αποτελέσει ένα άλλο θέμα σε προσεχές άρθρο.

Κλείνοντας, σας παραθέτω μια φωτογραφία από το καινούργιο μου ραδιοCD αυτοκινήτου, καθώς λειτουργεί καθ οδόν και λαμβάνει σήμα DAB, για να προλάβω και τυχόν απορία σας: Οι σταθμοί αλλάζουν πανεύκολα από τα πλήκτρα προεπιλογής-μνήμης, χωρίς καθυστέρηση, όπως ακριβώς γίνεται και στα FM!

 

Πολλά 73, DE SY1BJY

Λάμπρος Γεωργακλής

lgeorgaklis.kemea@gmail.com

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Link 01, Link 02, Link 03, Link 04, Link 05, Link 06, Link 07, Link 08, Link 09, Link 10, Link 11, Link 12, Link 13, Link 14, Link 15, Link 16, Link 18, Link 19.

Translate »